Hables arabic?


Mu käest on küsitud, noh, kas saad hakkama vaid inglise keelega. Ja et kas olen juba araabia keele ka selgeks õppinud. See riik toimib siin 100% inglise keeles. Mul pole hetkekski olnud vajadust rääkida araabia keelt. Kohalikke araablasi on ju vaid 15-20%, lisaks veel egiptlasi ja muid araabe ka, ent valdava osa elanikkonnast moodustavad mittearaablased, kellest enamik ka keelt ei räägi. Teenindajad igast söögi- ja muudes kohtades on pea eranditult kas hindud või filipiinod, kes araabia keelsest tellimisest tõenäoliselt midagi aru ka ei saaks. Kõik sildid, menüüd ja mis kõik veel on inglise keeles siin. Kujutan ette, et araablased pigem ei saa siin vabalt hakkama, kui inglise keelt ei räägi. Aga eks neil ka omad kohad, kus käivad koos. Mul kodu lähedal üks shishabaar, kus käivad araablased (mina ka, kuna odavad hinnad ja mugav koht). Seal teenindajad ka araablased, kes inglise keelt väga hästi ei räägi, ent saavad hakkama.

Ärikeel on inglise keel. Kõik oma müügikohtumised teen inglise keeles. Kolmapäeval teen presentatsiooni 15-le Ericsson Middle East piirkonna personalijuhile, kellest enamik usutavasti araablased - ent kõik ikka inglise keeles. Valitsusasutustes töötavad küll enamasti kohalikud - hea palk ja vähe tööd. Nendega suheldes tuleks araabia keel kasuks, ent nad valdavad kõik inglise keelt. Mõned firmad, kel palju suhtlust valitsusasutustega, palkavad spetsiaalselt kohalikke, kes seda suhtlust ajavad. Siis saavad asjad kiiremini aetud. Kui tahad araablasele meeldida, siis muidugi on kasulik keelt osata. Kellele siis ei meeldiks, kui keegi su emakeelt püüab sinuga rääkida?

Kohtusin siin ühe taksojuhiga, kes oli väga jutukas. Tuli välja, et meelega. Nimelt siin enamik taksojuhte on hindud, kes väga vabalt inglise keelt ei räägi, ent saavad aru. Sellest tulenevalt nad annavad väga lakoonilisi vastuseid ka. See juht aga alustas kohe väga heas inglise keeles juttu. Selgus, et ta oli ca 5a tagasikolinud Dubaisse lõuna-Indiast. Siia tulles oskas ta vaid seda keelt, mida seal piirkonnas, Keralas, räägitakse, isegi mitte hindi keelt. Ja siin taksojuhi ametit pidades on õppinud ära inglise, hindi ja araabia keele. Ütles, et ta alati alustab juttu, et näidata, et oskab kõigiga nende keeles rääkida. Kui klient ise midagi ei küsi, siis ta ise küsib ja vastab. Tulemusena saab sageli jootraha ja teenistus suurem. Turndusstrateegia missugune!

Kuna siin riigis araabia keelt vaja ei lähe ja araabia keel on suhteliselt keerukas (eriti grammatika on väga raske) ning võõra kirjapildiga, siis siin elavad võõramaalased eriti ei kipu keelt õppima. Eriti käib see hindude kohta - kümned ja kümned tuhanded on siin elanud kogu oma elu ning ei oska rohkem kui "tere" ja "headaega". Täna just vestlesin kolme hindust tudengiga, kes siin üles kasvanud ja koolis käinud, ning nad ei näinud eriti vaja, miks peaks õppima - ei lähe ju vaja! Mulle meenutab see kangesti Eesti venelasi, kes ei taha keelt õppida. Muidugi ei ole ma siin ka ise keelt õppinud, ent mul natuke teine lugu (vabandused, vabandused): 1) ma olen siin juulini 2) kursused on minu sissetuleku jaoks vägagi ülejõu käivad. Tavaline keelekursus maksab ca 500 dirhami/kuu (1750 EEK).

Mittearaablaste koolides on araabia keele õppimine kohustuslik kuni 10nda klassi. Veel hiljutise ajani oli see kuni 8nda klassini ja siis oli rõhk peamiselt lugemisel-kirjutamisel ning kõnekeelt suurt ei õpitud (nii mulle räägiti). Ja koolides pidi see araabia keele õpetamise tase nõrk olema ja õpetajad palju ei nõua. Nüüd väidetavalt pidi rõhk araabia keelel suurem olema ja õpetamise tase paranenud.

Üllatav on minu jaoks see, et paljud araablased oskavad hindi keelt näiteks.
Piltidel random linnavaated.

1 comment:

Anonymous said...

He-hee, lahe on lugeda lugusid natuke teisest reaalsusest...
... tervisefffriigist Peepu muidugi raske ette kujutada... aga jääme ootama, milline sa siis tagasi jõudes välja näed... musklis, ja porgand hambus :p

Ma ise olen langenud Kadarbiku värskelt pressitud mahlade ohvriks (porgand, peet jne). Krdi head on. Kolleegid, kes rohkem pigem kiire Kaubamaja salati jms peal väljas, vaatavad õudusega kontori nurka kogunevad pudelihunnikut (jah, juba on hunnik). Aga kuna meil Eestis on nüüd tagatisraha süsteem, saab need ära ka anda, 50 senti tükk. Varsti saab selle hunniku eest juba... ühe uue pudeli.

Jooksmine praeguses kliimas on kahtlane. Pühapäeval sain vist külma. Esmaspäeval suht kehv olla. Asi lahenes küll sellega, et mitte koju kuuma teed jooma, vaid sõbraga Hella Hunti, kus kahepeale tööpäeva kohta päris mõnus kogus majasiidrit ära sai hävitatud. Tulemus: täna juba parem, homme jälle jooksma. Loodetavasti ei alga siis sama ring peale :-)

Ole terve!